عوارض آلایندگی در مقابل جبران آلودگی/احداث خط سوم مترو از طریق جذب سرمایه‌گذار

بر اساس ماده ۳۹ قانون مالیات بر ارزش‌افزوده واحدهای آلاینده حریم شهر علاوه بر مالیات و عوارض موضوع این قانون، مکلف هستند که یک درصد از قیمت فروش خود را سالانه به عنوان عوارض آلایندگی مستقیماً به حساب شهرداری واریز کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صنایع آلاینده باید به شهرهایی که آلودگی بر زندگی شهروندان آن تأثیر می‌گذارد، حق آلایندگی پرداخت کنند زیرا عوارض آلایندگی حق شهرداری‌ها است و صنایع تا زمانی که آلایندگی دارند باید عوارض را بپردازند و از طرف دیگر در جهت رفع و کاهش آن اقدام کنند.

عوارض آلایندگی در مقابل جبران آلودگی صنایع به شهرهای بزرگ پرداخت می‌شود و شهرداری‌ها می‌توانند از این منبع درآمدی برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در راستای کاهش آلودگی هوا استفاده کنند.

شهردار اصفهان تاکید دارد صنایعی که شرایط لازم را ندارند و استاندارد نیستند، هزینه‌های زیادی به شهر تحمیل کرده و باید جبران کنند، از این رو عوارض آلایندگی در مقابل جبران آلودگی پرداخت می‌شود.

برای بررسی این موضوع، تلاش‌ها و اقدامات شهرداری برای احیای زاینده‌رود، آخرین وضعیت پارک وحش صفه، روند بازسازی اتوبوس‌های فرسوده، احداث خط سوم مترو، مسیرهای دوچرخه در شهر، بکارگیری جوانان در بدنه شهرداری و … گفت و گویی را با" قدرت الله نوروزی" شهردار اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

راهکار تحقق حق آلایندگی از صنایع آلاینده و استفاده از آن برای توسعه حمل و نقل عمومی به منظور کاهش آلودگی هوا را در چه می‌دانید؟

شهرداری اصفهان حق و حقوق مربوط به عوارض آلایندگی را دریافت می‌کند، اما به نظرم آنچه که باید، هنوز اتفاق نیفتاده است.

معتقدم درصد آلودگی هوای شهر ناشی از تردد خودروها بیشتر از ۳۵ درصد نیست و بخش زیادی از آن به دلیل فعالیت صنایع اطراف اصفهان است.

بررسی مشترک دانشگاه‌های صنعتی و اصفهان انجام شده و تجزیه میزان و درصد عوامل آلودگی هوا مشخص شده است. در این بین سهم خودروها از آلودگی هوای شهر ۳۵ درصد بوده و مابقی مربوط به صنایع و متفرقه است، البته منظور از صنایع فولاد مبارکه، ذوب آهن یا… نیست زیرا هرکدام سهم مشخصی دارند.

بی‌شک اگر صنایع نیز فیلترینگ باشند و آلایندگی نداشته باشند، تعهدی برای پرداخت عوارض ندارند، اما صنایعی که شرایط لازم را ندارند و استاندارد نیستند، هزینه‌های زیادی به شهر تحمیل کرده و باید جبران کنند زیرا عوارض آلایندگی در مقابل جبران آلودگی پرداخت می‌شود.

شهرداری به سهم خود اقدامات زیادی را در راستای کاهش آلودگی هوا در شهر انجام داده است، به عنوان مثال با راه‌اندازی خط یک مترو و جا به جایی ۱۲۰ هزار نفر مسافر از زیر زمین بدون استفاده از سوخت فسیلی، گام مهمی برای کاهش آلودگی هوا برداشته است زیرا حداقل یک سوم از مسافران مترو که دارای خودرو هستند، به جای استفاده از وسایل شخصی از مترو به عنوان وسیله نقلیه پاک استفاده می‌کنند.

معتقدم اقدامات انجام شده شهرداری در سه سال اخیر در کاهش آلودگی هوا بسیار مؤثر بوده است چراکه در ابتدای فعالیت در این دوره مدیریت شهری امکان تردد مترو تنها از ایستگاه قدس تا ایستگاه میدان امام حسین (ع) وجود داشت و تنها ۱۹ هزار مسافر را به سرفاصله زمانی نیم ساعت جا به جا می‌کرد، اما در این دوره فعالیت‌های چهارساله را چهارماهه به پایان رساندیم به طوری که مترو به ایستگاه صفه رسید و روزانه ۱۲۰ هزار نفر مسافر با سرفاصله زمانی ۱۱ دقیقه جا به جا می‌شوند که این اقدام گامی برای مقابله با آلودگی‌ها، حفظ محیط زیست و رعایت حقوق شهروندی به شمار می‌آید.

چقدر شهرداری برای جریان آب در زاینده رود تلاش کرده و می‌تواند از حوزه اختیارات خود برای جاری بودن آن استفاده کند؟

در موضوع زاینده رود، شهرداری به عنوان مطالبه‌گر و مسئول امکان پیگیری دارد، چندین مرتبه پیگیری‌هایی از رئیس جمهوری و سایر دستگاه‌های بالادستی انجام دادیم و البته در حال حاضر تا حدودی شرایط تغییر یافته و بارندگی‌های سال گذشته و امسال فضا را متفاوت کرده است، اما شهرداری برای رفع مشکل آب اصفهان، رایزنی‌های زیادی انجام داده و در شرکتی که تأسیس شد، مشارکت کرد.

برای سامانه دوم آب شرب اصفهان، شهرداری اقدامات جدی انجام داد که بار مالی سنگینی به همراه داشته است.

یکی از سه دغدغه نخست شهرداری موضوع «زاینده رود» است زیرا اصفهان بدون زاینده رود معنی ندارد و به همین دلیل هر کاری که برای زاینده رود نیاز باشد انجام می‌دهیم و از عواقب آن بی پروا عبور می‌کنیم.

یک سوم بودجه سال ۹۷ به بخش حمل و نقل عمومی اختصاص یافت زیرا معتقد بودید حمل و نقل راه نجات شهر است؛ به نظر شما در این مدت تحول در اتوبوسرانی اتفاق افتاد؟

معتقدم این تحول اتفاق افتاده است زیرا در سال ۹۷ تعداد ۵۰ اتوبوس و سال گذشته تعداد ۱۰۰ اتوبوس خریداری کردیم که ۷۵ اتوبوس تحویل شهرداری شد، اما در سال ۹۸ تعداد زیادی از اتوبوس‌ها را بازسازی کردیم.

برای سال ۹۹ نیز بر اساس یک تفاهم نامه با دولت باید ۷۰۰ اتوبوس را بازسازی کنیم که با احتساب ۱۰۰ اتوبوس بازسازی شده سال گذشته، تعداد اتوبوس‌های بازسازی شده اصفهان به عدد ۸۰۰ اتوبوس می‌رسد.

۱۵۰ اتوبوس جدید نیز به ناوگان اضافه خواهد شد که در مجموع با احتساب اتوبوس‌های بازسازی شده تعداد آنها به عدد ۹۵۰ می‌رسد.

در مجموع شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان ۱۲۰۰ اتوبوس دارد و این یعنی تحولی عظیم در اتوبوسرانی اتفاق افتاده است.

تاکنون در مسیر درست گام برداشتیم، اما بخش زیادی از اتوبوسرانی در شهرهای دیگر به بخش خصوصی واگذار شده است.

در اصفهان تمام اتوبوسرانی در اختیار خود شهرداری است و این موضوع می‌تواند آثاری به همراه داشته باشد زیرا ماهانه باید چندین میلیارد حقوق و سایر هزینه‌ها را پرداخت کنیم.

به هر حال باید به اتوبوسرانی سوبسید پرداخت کرد و به همین دلیل باید برای مدیریت بهتر، جلب رضایت مردم و ارائه خدمات بیشتر به بخش خصوصی واگذار شود تا هزینه‌های آن نیز دیگر بر دوش شهرداری سنگینی نکند.

اتوبوسرانی یک سوم هزینه‌های خود را از طریق دریافت کرایه به دست می‌آورد و دو سوم هزینه‌ها را باید شهرداری پرداخت کند؛ هر چند در شرایط کنونی با شیوع ویروس کرونا همان یک سوم درآمد را نیز از دست دادیم.

در واقع هنوز به آنچه که در اتوبوسرانی به دنبال آن بودیم، نرسیدیم و معتقدم نیاز به سرعت و تحول بیشتر داریم تا اتوبوسرانی به جایگاه واقعی خود برسد و شهروندان انگیزه بیشتری برای استفاده از اتوبوس در شهر جهت انجام سفرهای درون شهری خود داشته باشند.

در موضوع توسعه مترو نیز به تنهایی نمی‌تواند مسائل ترافیکی شهر را رفع کند و نیاز به توسعه به هم پیوسته در حمل و نقل عمومی داریم.

در دو سال اخیر چقدر مسیر دوچرخه سواری در شهر ایجاد شد و فرهنگ‌سازی در این زمینه صورت گرفت؟

در شهر توسعه یافته باید تمام زیرساخت‌ها برای حمل و نقل فراهم باشد؛ اگر شهری با جمعیت بیش از یک میلیون نفر مترو نداشته باشد، هرگز توسعه یافته نخواهد بود، بنابراین مترو و تراموا باید در این شهرها وجود داشته باشد.

ناوگان اتوبوسرانی کلانشهرها باید مجهز و از استانداردهای لازم برخوردار و تعداد تاکسی‌ها جوابگوی نیاز شهروندان باشد؛ موتورسیکلت شهروندان دودزا نباشد و تا حد امکان برقی باشد همچنین پیاده راه‌ها، پل ها و دسترسی ها به گونه‌ای باشد که در بسیاری از مکان‌ها نیاز به استفاده از خودرو احساس نشود.

دوچرخه نیز در شهر اصفهان که یک شهر مسطح است، بسیار حائز اهمیت بوده چراکه با همکاری بعضی از دستگاه‌ها از جاده باغ ابریشم که بخشی از مسیر حلقه حفاظتی شهر است و بخشی از آن در محدوده شهری قرار دارد، در صدد ایجاد پیست دوچرخه‌سواری هستیم.

این مسیر به باغ ابریشم ادامه پیدا می‌کند، البته بخشی از مسافت مسیر بر عهده دستگاه‌های دیگر است که مکان‌یابی و طراحی مسیر انجام شده است.

در پارک روح‌الامین مسیر خوبی برای دوچرخه سواری ایجاد شده، در منطقه ۱۲ در مجاورت اتوبان کاوه مسیر دوچرخه در یک پارک احداث شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت، اما این اقدامات بدان معنا نیست که به حد نرمال رسیدیم، زیرا باید تمام امکانات را فراهم کنیم تا امکان دوچرخه‌سواری در بعضی از خیابان‌های شهر ایجاد شود.

دوچرخه تفرجی را در شهر به ویژه در محدوده ناژوان شاهد هستیم، اما برای اینکه دوچرخه جایگزین اتومبیل شود، باید زیرساخت‌های لازم را فراهم کرد و در این راستا گام‌های موثرتری برداشت؛ البته در طول سه سال گذشته حدود هشت کیلومتر به مسیرهای دوچرخه‌سواری شهر اضافه شده است.

سال ۹۶ اعلام کردید که بهره‌برداری از خطوط مترو تا چهار سال آینده انجام می‌شود اکنون این پروژه در چه وضعیتی قرار گرفته و آیا اعتبار مورد نیاز برای آن فراهم شده است؟

آن زمان برجام در ایران بود و شرکت‌های مختلفی در صف انعقاد قرارداد با شهرداری اصفهان بودند، اما در حال حاضر شرایط تغییر کرده است.

آن زمان اعلام شد که خط دو مترو در مدت زمان پنج سال اجرا می‌شود، البته سیویل کار در مدت زمان مورد نظر به اتمام می‌رسد، زیرا فعالیت‌ها از جبهه شمال شرقی خط دو مترو به خوبی در حال انجام است و چند ایستگاه آن بین ۶۰ تا ۷۰ پیشرفت دارد.

شفت ورودی آن در حال تکمیل است و TBM ۹ متری با سرعت از آن عبور خواهد کرد، اما اگر در شرایط فعلی باشیم برای تأمین تجهیزات باید به سمت مهندسی معکوس برویم.

با توجه به اینکه بخش عظیمی از کار در مترو مربوط به واگن و برق بالای آن است، مذاکراتی با مپنا انجام دادیم؛ البته همچنان امیدوار و معتقدم مشکلات رفع می‌شود و با غلبه بر این مشکلات، دلیلی برای تأخیر در اجرای پروژه نخواهیم داشت.

اگر امسال اوراق مشارکت به فروش رسد، اعتبار جدیدی معادل ۶۰۰ میلیارد برای فاز سوم خط دو تا میدان امام علی (ع) وارد مترو می‌شود.

برای خط سوم مترو چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟

در صدد هستیم خط سوم مترو را از طریق جذب سرمایه گذار انجام دهیم، در این راستا مذاکراتی انجام شده، اما هنوز ورود پیدا نکردیم.

تلاش می‌کنیم با شیوه‌های جدید همچون ایجاد TOD ایستگاه‌های مترو را احداث کنیم، زیرا هزینه‌های احداث مترو به شدت افزایش یافته است.

در زمان آغاز فعالیت در این دوره مدیریت شهری اعلام کردم که احداث هر کیلومتر مسیر مترو ۴۰۰ میلیارد هزینه دارد، اما در حال حاضر هزینه‌ها به ۸۰۰ میلیارد تومان رسیده است.



کد محتوا 13629

برچسب ها