منطقه شش شهرداري اصفهان با مساحت 6.600 هکتار، از شمال به پل سی و سه پل در مسیر زاینده رود تا پل بزرگمهر، از جنوب به پل اشکاوند در مسیر ریل راه آهن تا پل راه آهن، از شرق به پل بزرگمهر در کسیر رودخانه تا پل اشکاوند و از غرب به پل راه آهن در مسیر بزرگراه شهید دستجردی تا سی و سه پل محدود مي شود.
ويژگي هاي تاریخی و گردشگري
زمانی که شاهعباسدوم به بنای کاخها و احداث باغها – مانند عمارت هفتدست، تالار آیینهخانه، قصر نمکدان، باغ گلستان، کاخ و باغ بسیار بزرگ سعادتآباد – پرداخت، خیابانی نیز از جنوب پلخواجو به موازات چهارباغ به طرف راه شیراز احداثشد که در آن زمان فقط شاهراه اصفهان به شیراز محسوب ميشد. دوطرف آن چهارباغ بزرگ ساختهشده بود به نامهای باغکاج، باغانارستان، باغنگارستان. تمامی این باغها در فتنه افاغنه خالی از سکنه شد. در دوره قاجار حاجمحمدحسینخان صدراصفهانی و فرزندش عبداللهخان امینالدوله به احیاء آن چهارباغ صفوی پرداختند و لذا آنجا به چهارباغ امین معروفشد. چهارباغ امینآباد بود که امروزه به خیابان فیض معروفاست. به لحاظ جغرافیایی این خیابان در مسیری قرارگرفته که قبور وتکایای زیادی از علما و بزرگان جهان اسلام در دو طرف مسیر این خیابان قرارگرفتهاست. بقعه و مسجد رکنالملک در این خیابان از آثار دیگر تاریخی موجود در این خیابان است.
تختفولاد، بعنوان يکي ديگر از مکان هاي تاريخي منطقه شش، تنها گورستان باقیمانده از قبرستانهای متعدد دوران اسلامی شهر اصفهان است. این گورستان با قدمتی حداقل از سدهی 4 ه.ق تاکنون، در جنوب شرقی شهر در کنار زایندهرود گسترده است و به نامهای لسانالأرض، بابا رکنالدین و سرانجام تختفولاد نامیدهشدهاست. اهمیت و شهرت تختفولاد، مرهون دو عامل است: مزار صدها تن از بزرگان دین و علم و ادب و هنر ایران در آن واقع است و بناهای تاریخی طی سدهها در آنجا برپا شدهاست که بیشتر آنها در زمرهی آثار ملی به ثبت رسیدهاند. لسانالأرض کهنترین نام و نیز کهنترین بخش گورستان است که در گوشهی جنوب شرقی تختفولاد کنونی قرارداشتهاست. ابونعیم اصفهانی نخستین کسی است که به وجه تسمیهی لسانالأرض اشارهمیکند و مینویسد که خداوند به هنگام آفرینش آسمان و زمین، آن ها را فرمان داد: «ائْتیا طَوْعاً اَوْ کَرْهاً قالَتا اَتَیْنا طائعین» و زمین اصفهان فرمان پذیرفت، پس اصفهان دهان و زبان دنیاست.
هزارجریب کوچک بعنوان يکي از ويژگي هاي تاريخي- طبيعي منطقه شش، باغهای وسیعی بود که سعادتآباد نام داشت و پیش از شاهعباس دوم، محل آن برای سکونت گبران(زردشتیان) اختصاصداده شده بود. شاهعباس دوم، گبران را به انتهای جلفا کوچانید و در سال 1056 هـ.ق، دستورداد باغ وسیع سعادتآباد و قصرهای سلطنتی آن را احداثکنند. باغ سعادتآباد بین پل سیوسهچشمه و پلخواجو در حاشیهی جنوبی رودخانه قرارداشت و این دو در حقیقت، در حکم یک باغ بزرگ محسوب میشد و رودخانهی زایندهرود از وسط آنها جریان داشت. در باغ وسیع سعادتآباد، قصرهایی وجود داشت که معروفترین آنها هفتدست، عمارت آیینهخانه و عمارت نمکدان بوده است. همچنين، در انتهای چهارباغبالا و در پای کوهصفه، در زمینی مربع و مسطح، به دستور شاهعباس باغ بزرگی احداث شد که چهارگوشهاش به چهار برج آراسته بود و یک میلیون و کسری ذرع مساحتش میشد. این باغ چون به امر شاهعباس بنا شدهبود، به باغ عباسآباد و به واسطهی وسعتی که داشت، به هزارجریب نیز معروفبودهاست. این ناحیه که در طرف جنوبی رودخانه است، از نظر آب و هوا از بهترین محلات است. باغ هزارجریب سردر باشکوهی داشت که چهارباغبالا بدان پایان میگرفت. قصر هزارجریب، بالاترین قصرهای سلطنتی بود که در انتهای چهارباغبالا، سر به فلک کشیده و محل تفریح مردم شهر و جلفا بود و تمام شهر و بلوکات حوالی اصفهان، در آن قصر نمایان میشد.
همچنين قدمت اصفهان و قدمت نام رد محله ردان، نشان اين است كه در دورههاي گذشته، دیههایی به مردم روحاني زردشتي اختصاص داشتهاست و يا نام آن ها بر اين ديهها نهاده شده بود. بنابراين در واژهی ردان يا رادان، جزء اول به معني نگهبانان آتش و جزء دوم، آن پسوند كثرت و نسبت است كه در عين اينكه علامت جمع است، نسبت را هم میرساند.
محله آبشار از جمله ويژگي هاي طبيعي منطقه شش است. نام محله آبشار برگرفته از نام کاخ آبشار حاج محمدحسین کازرونی، از تجار و بزرگان اصفهان در دوره معاصر است. در همین قسمت، بند آبشار نیز ایجادشد که اولین بند روی رودخانه زایندهرود بعد از شهر اصفهان بود و تا همین اواخر، یعنی قبل از احداث سد آبشار برقرار بود.
ويژگي هاي مذهبي
محله همتآباد با تقدیم بیش از 242 شهید عزیز، محله نمونه شاهد کشور است. این محله مردمی باصفا و جوانان فعال و مذهبی و انقلابی دارد.
همچنين تختفولاد، تنها گورستان باقیمانده از قبرستانهای متعدد دوران اسلامی شهر اصفهان است. این گورستان با قدمتی حداقل از سدهی 4 ه.ق تاکنون، در جنوب شرقی شهر در کنار زایندهرود گسترده است و به نامهای لسانالأرض، بابا رکنالدین و سرانجام تختفولاد نامیدهشدهاست. هرچند گورستان تختفولاد، گورستان دورهی اسلامی است اما نشانههایی از پیش از اسلام نیز در آن وجوددارد که بر اهمیت تاریخی آن میافزاید. از جمله بقعهی منسوب به یوشعبننوين یکی از انبیای بنیاسراییل است که هنگام کوچاندن یهودیان به ایران و سکنا دادن آنها در اصفهان توسط بختالنصر پادشاه بابل، رحلت کرد. این یوشع غیر از یوشعبننون، وصی حضرت موسى(ع) است.
از طرفي وجود مسجد مصلي اصفهان که هر هفته ميزبان نمازگزاران نماز جمعه است از جمله نمادهاي شاخص فرهنگي مذهبي منطقه شش محسوب مي شود.
در این محله در خیابان آبشار سوم، آرامگاه امامزادهابراهیم قراردارد. نسب این امامزادهی بزرگوار بنا به روایت بزرگان و معتمدان محل، به حضرت موسیبنجعفر(ع) میرسد. همچنين آرامگاه امامزاده سلطان محمد در روستای دنارت در فاصله 6 کیلومتری شهر اصفهان قرار دارد. نسب این امامزاده، به عقیده بزرگان روستا به حضرت موسی بن جعفر(ع) می رسد.
اصفهان، خيابان سعادت آباد، نبش ملاصدرا، شهرداري منطقه ۶
منطقه شش شهرداري اصفهان با مساحت 6.600 هکتار، از شمال به پل سی و سه پل در مسیر زاینده رود تا پل بزرگمهر، از جنوب به پل اشکاوند در مسیر ریل راه آهن تا پل راه آهن، از شرق به پل بزرگمهر در کسیر رودخانه تا پل اشکاوند و از غرب به پل راه آهن در مسیر بزرگراه شهید دستجردی تا سی و سه پل محدود مي شود.
ويژگي هاي تاریخی و گردشگري
زمانی که شاهعباسدوم به بنای کاخها و احداث باغها – مانند عمارت هفتدست، تالار آیینهخانه، قصر نمکدان، باغ گلستان، کاخ و باغ بسیار بزرگ سعادتآباد – پرداخت، خیابانی نیز از جنوب پلخواجو به موازات چهارباغ به طرف راه شیراز احداثشد که در آن زمان فقط شاهراه اصفهان به شیراز محسوب ميشد. دوطرف آن چهارباغ بزرگ ساختهشده بود به نامهای باغکاج، باغانارستان، باغنگارستان. تمامی این باغها در فتنه افاغنه خالی از سکنه شد. در دوره قاجار حاجمحمدحسینخان صدراصفهانی و فرزندش عبداللهخان امینالدوله به احیاء آن چهارباغ صفوی پرداختند و لذا آنجا به چهارباغ امین معروفشد. چهارباغ امینآباد بود که امروزه به خیابان فیض معروفاست. به لحاظ جغرافیایی این خیابان در مسیری قرارگرفته که قبور وتکایای زیادی از علما و بزرگان جهان اسلام در دو طرف مسیر این خیابان قرارگرفتهاست. بقعه و مسجد رکنالملک در این خیابان از آثار دیگر تاریخی موجود در این خیابان است.
تختفولاد، بعنوان يکي ديگر از مکان هاي تاريخي منطقه شش، تنها گورستان باقیمانده از قبرستانهای متعدد دوران اسلامی شهر اصفهان است. این گورستان با قدمتی حداقل از سدهی 4 ه.ق تاکنون، در جنوب شرقی شهر در کنار زایندهرود گسترده است و به نامهای لسانالأرض، بابا رکنالدین و سرانجام تختفولاد نامیدهشدهاست. اهمیت و شهرت تختفولاد، مرهون دو عامل است: مزار صدها تن از بزرگان دین و علم و ادب و هنر ایران در آن واقع است و بناهای تاریخی طی سدهها در آنجا برپا شدهاست که بیشتر آنها در زمرهی آثار ملی به ثبت رسیدهاند. لسانالأرض کهنترین نام و نیز کهنترین بخش گورستان است که در گوشهی جنوب شرقی تختفولاد کنونی قرارداشتهاست. ابونعیم اصفهانی نخستین کسی است که به وجه تسمیهی لسانالأرض اشارهمیکند و مینویسد که خداوند به هنگام آفرینش آسمان و زمین، آن ها را فرمان داد: «ائْتیا طَوْعاً اَوْ کَرْهاً قالَتا اَتَیْنا طائعین» و زمین اصفهان فرمان پذیرفت، پس اصفهان دهان و زبان دنیاست.
هزارجریب کوچک بعنوان يکي از ويژگي هاي تاريخي- طبيعي منطقه شش، باغهای وسیعی بود که سعادتآباد نام داشت و پیش از شاهعباس دوم، محل آن برای سکونت گبران(زردشتیان) اختصاصداده شده بود. شاهعباس دوم، گبران را به انتهای جلفا کوچانید و در سال 1056 هـ.ق، دستورداد باغ وسیع سعادتآباد و قصرهای سلطنتی آن را احداثکنند. باغ سعادتآباد بین پل سیوسهچشمه و پلخواجو در حاشیهی جنوبی رودخانه قرارداشت و این دو در حقیقت، در حکم یک باغ بزرگ محسوب میشد و رودخانهی زایندهرود از وسط آنها جریان داشت. در باغ وسیع سعادتآباد، قصرهایی وجود داشت که معروفترین آنها هفتدست، عمارت آیینهخانه و عمارت نمکدان بوده است. همچنين، در انتهای چهارباغبالا و در پای کوهصفه، در زمینی مربع و مسطح، به دستور شاهعباس باغ بزرگی احداث شد که چهارگوشهاش به چهار برج آراسته بود و یک میلیون و کسری ذرع مساحتش میشد. این باغ چون به امر شاهعباس بنا شدهبود، به باغ عباسآباد و به واسطهی وسعتی که داشت، به هزارجریب نیز معروفبودهاست. این ناحیه که در طرف جنوبی رودخانه است، از نظر آب و هوا از بهترین محلات است. باغ هزارجریب سردر باشکوهی داشت که چهارباغبالا بدان پایان میگرفت. قصر هزارجریب، بالاترین قصرهای سلطنتی بود که در انتهای چهارباغبالا، سر به فلک کشیده و محل تفریح مردم شهر و جلفا بود و تمام شهر و بلوکات حوالی اصفهان، در آن قصر نمایان میشد.
همچنين قدمت اصفهان و قدمت نام رد محله ردان، نشان اين است كه در دورههاي گذشته، دیههایی به مردم روحاني زردشتي اختصاص داشتهاست و يا نام آن ها بر اين ديهها نهاده شده بود. بنابراين در واژهی ردان يا رادان، جزء اول به معني نگهبانان آتش و جزء دوم، آن پسوند كثرت و نسبت است كه در عين اينكه علامت جمع است، نسبت را هم میرساند.
محله آبشار از جمله ويژگي هاي طبيعي منطقه شش است. نام محله آبشار برگرفته از نام کاخ آبشار حاج محمدحسین کازرونی، از تجار و بزرگان اصفهان در دوره معاصر است. در همین قسمت، بند آبشار نیز ایجادشد که اولین بند روی رودخانه زایندهرود بعد از شهر اصفهان بود و تا همین اواخر، یعنی قبل از احداث سد آبشار برقرار بود.
ويژگي هاي مذهبي
محله همتآباد با تقدیم بیش از 242 شهید عزیز، محله نمونه شاهد کشور است. این محله مردمی باصفا و جوانان فعال و مذهبی و انقلابی دارد.
همچنين تختفولاد، تنها گورستان باقیمانده از قبرستانهای متعدد دوران اسلامی شهر اصفهان است. این گورستان با قدمتی حداقل از سدهی 4 ه.ق تاکنون، در جنوب شرقی شهر در کنار زایندهرود گسترده است و به نامهای لسانالأرض، بابا رکنالدین و سرانجام تختفولاد نامیدهشدهاست. هرچند گورستان تختفولاد، گورستان دورهی اسلامی است اما نشانههایی از پیش از اسلام نیز در آن وجوددارد که بر اهمیت تاریخی آن میافزاید. از جمله بقعهی منسوب به یوشعبننوين یکی از انبیای بنیاسراییل است که هنگام کوچاندن یهودیان به ایران و سکنا دادن آنها در اصفهان توسط بختالنصر پادشاه بابل، رحلت کرد. این یوشع غیر از یوشعبننون، وصی حضرت موسى(ع) است.
از طرفي وجود مسجد مصلي اصفهان که هر هفته ميزبان نمازگزاران نماز جمعه است از جمله نمادهاي شاخص فرهنگي مذهبي منطقه شش محسوب مي شود.
در این محله در خیابان آبشار سوم، آرامگاه امامزادهابراهیم قراردارد. نسب این امامزادهی بزرگوار بنا به روایت بزرگان و معتمدان محل، به حضرت موسیبنجعفر(ع) میرسد. همچنين آرامگاه امامزاده سلطان محمد در روستای دنارت در فاصله 6 کیلومتری شهر اصفهان قرار دارد. نسب این امامزاده، به عقیده بزرگان روستا به حضرت موسی بن جعفر(ع) می رسد.