سال 94منطقه 2 شهرداری
English\العربیهنقشه سایتعضویت و ورود اعضاloginصفحه اصلی
خلاصه خبر
شهرداري منطقه 2 اصفهان در ضلع غربي شهر واقع شده، محدوده مرزي و جغرافيايي اين منطقه از شمال به بزرگراه آزادگان و امام خميني (ره)، از جنوب به خيابان اشرفي اصفهاني تا نهر سودان، از غرب به خيابان دانشگاه صنعتي و از شرق به خيابان خرم حدفاصل ميدان جمهوري تا خيابان شهيد اشرفي اصفهان منتهي مي‌شود.
بازديد شهردار منطقه دو از خبرگزاري ايمنا

شهرداري منطقه 2 اصفهان در ضلع غربي شهر واقع شده، محدوده مرزي و جغرافيايي اين منطقه از شمال به بزرگراه آزادگان و امام خميني (ره)، از جنوب به خيابان اشرفي اصفهاني تا نهر سودان، از غرب به خيابان دانشگاه صنعتي و از شرق به خيابان خرم حدفاصل ميدان جمهوري تا خيابان شهيد اشرفي اصفهان منتهي مي‌شود.

به گزارش ايمنا، وجود مشاغل مزاحم از جمله كارگاه هاي موزاييك سازي، همجواري با پالايشگاه و پتروشيمي، تعداد بالاي زمين‌هاي كشاورزي و محروميت از خدمات شهري از جمله معضلات منطقه 2 محسوب مي‌شود كه مدير جديد اين منطقه به عنوان جوان‌ترين شهردار مناطق سعي دارد آن را از دايره محروميت خارج كند.

محمد كيهاني اعتقاد دارد خزانه واحد شهرداري بايد راه‌اندازي شود تا بتوان با تمركز پول در مديريت واحد شهري و هزينه‌كرد در جاهايي كه اولويت دارد، خدمات شهري را به صورت عادلانه در مناطق توزيع كرد. شهرداري نيز با اين طرح موافقت كرده است. مدير منطقه 2 مي گويد: بي شك هيچ راهي جز اينكه پول‌ها در يك جا متمركز و پروژه هاي اولويت دار شهري مثل رينگ چهارم مترو، مركز همايش هاي بين المللي بررسي و در عرض چندماه آنچه در ميدان استقلال احداث شد در پروژه هاي فوق نيز احداث شود، وجود ندارد.

مشروح گفت و گوي محمد كيهاني كه ميهمان خبرگزاري ايمنا بوده را در ادامه مي‌خوانيد:

در 6 ماه فعاليت در منطقه 2 با چه چالش هايي مواجه بوديد و در صدد انجام چه اقداماتي در منطقه هستيد تا تغييري كه شعار آن را داده بوديد، بيشتر براي مردم ملموس شود؟

هشتم آبان 96 به عنوان مدير منطقه دو شهرداري اصفهان منصوب شدم. برخي از دوستان معتقد بودند منطقه دو با برخي مشكلات ساختاري كه سال ها است آنها را به دوش مي كشد، رو به رو است و برخي حتي بر اين باور بودند اين منطقه تبعيدگاه پرسنل شهرداري است، اما من اعتقاد داشتم اگر نيت ما كار و تلاش است بايد آن را به منصه ظهور بگذاريم، از اين رو با يك انرژي مضاعف وارد شهرداري اين منطقه شدم.

اگر بخواهم به صورت خلاصه منطقه دو را ترسيم كنيم از معدود مناطقي است كه چند تكه است، يعني يك پهنه مشخص و واحدي ندارد و عملا به سه قسمت تقسيم شده است. در سنوات گذشته كارهاي زيادي در اين منطقه انجام شده و البته سختي‌هاي خاص خود را داشته و دارد، به عنوان مثال رفت و برگشت ما از محل شهرداري تا انتهاي محدوده منطقه، 40 كيلومتر است و جالب است بدانيد كه اين منطقه با مناطق يك، 8، 9، 11 و 12 شهري و نيز دو شهر خميني شهر و شاهين شهر هم مرز است و اين موضوع نيز پيچيدگي كار خدمات رساني به مردم منطقه را با چالش‌هاي زيادي مواجه مي‌كند.

منطقه دو شهرداري اصفهان دو هزار هكتار مساحت دارد كه 48 درصد آن يعني حدود نيمي از منطقه دو هزار هكتاري در محدوده شهري قرار دارد و نيم ديگر آن در خارج از محدوده و در حريم منطقه نيست. بخش‌هايي از اين منطقه، بافت‌هاي روستا شهر دارد، منطقه‌اي كه با بافت سنتي شهري و بافت‌هاي محله محور زيادي رو به رو است.

منطقه دو در كنار بافت سنتي، بافت‌هاي فرسوده بسياري نيز دارد كه اميدواريم ساكنان بافت فرسوده در قالب تجميع پلاك‌هاي كوچك و استفاده از امتيازات ويژه و تشويقي نسبت به نوسازي منازل و محله خود اقدام كنند، از شاخص‌هاي ديگر منطقه تعداد شهدا و جانبازان و خانواده ايثارگران عزيز كه نسبت به جمعيت 75 هزار نفري ساكن در منطقه سهم بالايي دارد اما متاسفانه اين منطقه از لحاظ خدمات شهري كم برخوردار است و اين حق مردم منطقه نيست. البته زحمات زيادي در اين منطقه كشيده شده است كه به نظرم كافي نيست، من فعاليت در مديريت شهرداري را به تلاش در ميدان فوتبال تشبيه مي‌كنم؛ بي شك يك مربي دوست دارد بهترين نتيجه را بگيرد و دلسوز تيم خود است، مدير شهرداري نيز دلسوز منطقه اي كه در آن خدمت مي كند، است. اما اينكه چرا منطقه دو شهرداري اصفهان منطقه‌اي ضعيف است، بايد به آماري اشاره كنم و آن اينكه آيتم هاي قيمت هاي منطقه‌ بندي اين منطقه نسبتا پايين بوده و به همين دليل هنگام دريافت پروانه ساختماني شهروندان مبلغ بسيار ناچيزي را به شهرداري مي پردازند.

تفاوت منطقه دو با منطقه‌اي برخوردار در سطح شهر اصفهان از نظر نرخ دريافت عوارض و پروانه ساختماني است به طور مثال مبالغ پرداختي براي ساخت يك ساختمان در منطقه دو، يك دهم منطقه‌اي برخوردار است؛ با توجه به اينكه منطقه دو ضعيف است به عنوان مثال اگر مبلغ يك مترمربع واحد تجاري در ساير مناطق  شهري 10 واحد باشد در منطقه دو يك واحد در نظر گرفته مي شود، نكته ديگر اينكه كسب در آمدهاي جاري و عمراني هر منطقه به عهده خود همان منطقه است.

يكي از دغدغه‌هايي كه مديران مناطق ضعيف از جمله اين منطقه دارد، دغدغه پرداخت حقوق پرسنل است. در واقع كار برخي از مناطق ضعيف از ابتداي هر ماه، تامين حقوق منطقه است، علاوه بر اينكه در شهرداري منطقه دو چيزي حدود يك چهارم درآمد منطقه نيز بايد به شهرداري مركزي پرداخت شود.

وقتي از وسعت دو هزار و 145 هكتاري منطقه دو تنها 1031 هكتار آن در محدوده قانوني است و در نيم ديگر آن علي‌رغم اينكه نمي‌توانيم از مواهب آن بهره مند شويم، دچار مشكلاتي مي شويم. معضل بزرگ در اين منطقه زمين هاي كشاورزي است، زيرا از مجموع 366 هكتار زمين كشاورزي منطقه تنها 278 هكتار زمين‌هاي كشاورزي داخل محدوده قرار دارد.

منطقه دو شهرداري اصفهان 9 محله اصلي دارد كه هر كدام به نوعي معضلات و مشكلات خاص خود را دارد كه بايد طرح‌هاي ارتقاء كيفي محلات با جلب و افزايش مشاركت شهروندي اجرا شود، با توجه به درآمد اين منطقه، سطح رفاه شهروندي در منطقه دو به نسبت برخي مناطق متمول شهر يك چندم  است كه جهت رفاه عموم شهروندان عزيز ساكن در منطقه شعار محله محوري سرلوحه كار قرارگرفته است. به عنوان مثال محله رسالت يكي از محلات پرجمعيت منطقه دو شهرداري اصفهان است كه به عنوان نخستين محله در بين محلات مناطق 15 گانه شهري ميزبان طرح سه شنبه هاي بدون خودرو هر هفته يك محله شد؛ گوشه گوشه محل با حضور زن و مرد و پير و جوان غرق در شادي و نشاط بود و يا اينكه به مناسبت ايام الله دهه مبارك فجر جشن‌هاي متعددي و مسابقات فوتبال در سطح محلات برگزار شد.

ما شعار مي‌دهيم "مردم، خانواده شهدا و جانبازان ولي‌نعمتان ما هستند"، اما به راستي براي آنها چه كاري انجام داده‌ايم؟ چرا نمي‌توانيم شكاف‌ها را پُر كنيم؟ چرا در هر دوره كه با گرايش فكري مختلف بوده باز هم شكاف طبقاتي زيادي وجود داشته است؟

از روز اول به طور جدي دنبال بودم اجراي برخي پروژه ها را در اين منطقه محقق كنيم. در سال‌هاي قبل اعلام شده بود كه به برخي از مناطق غير برخوردار، بودجه محروميت زدايي پرداخت شود، اما از زماني كه مديريت منطقه دو را عهده دار شدم از 17 ميليارد تومان بودجه محروميت‌زدايي، مبلغي از شهرداري مركزي دريافت نشده بود و تا انتهاي سال گذشته نيز با مساعدت شهردار اصفهان مبلغ اندكي از آن محقق شد.

به نظر شما تخصيص بودجه محروميت تا چه اندازه مي تواند كارساز باشد، بهتر نيست منطقه را آن‌چنان توانمند كرد كه تواند بودجه خودش را به دست آورد؟

بودجه محروميت زدايي، بودجه اي است كه از مناطق متمول شهر دريافت شده و به مناطق غيربرخوردار تزريق مي شود. در سال‌هاي اخير بودجه محروميت منطقه دو صرف آزادسازي زمين‌ها و محل‌هايي كه پروژه بزرگ استقلال در آن اجرا شد، تعلق گرفت، اين پروژه علاوه بر تسهيل در عبور و مرور ترافيك ورودي شهر را ساماندهي كرد و توانست تا حدودي منطقه 2 را متحول كند، چنين تغييراتي مي‌تواند به خوبي زمينه ساز تعريف پروژه‌هاي توسعه نيز باشد، پروژه‌هايي كه با تكيه بر مشاركت همه جانبه مردم شكل مي‌گيرد. لذا با توجه به موقعيت منطقه و پتانسيل‌هاي بالقوه موجود در آن كه بايد بالفعل شود، بودجه محروميت زدايي در اين منطقه با مشاركت همه جانبه مردم صرف آزاد سازي 18 هكتاري خواهيم كرد تا بلكه با آزاد سازي بخشي از آن شرايط بهتري  براي توسعه منطقه فراهم شود.

در بدو ورود من، شهرداري منطقه دو 20 ميليارد تومان بدهي داشت از اين رو براي كاهش بدهي‌ها تلاش‌هاي زيادي انجام دادم. براي وصول حدود چهار ميليارد تومان چك برگشتي اقداماتي انجام شد و موفق شديم در طول پنج ماه منتهي به پايان سال گذشته، 5.5 ميليارد تومان بدهي منطقه را پرداخت و از سيل طلبكاران كاسته و آرامش را تا حدودي به منطقه بازگردانيم. تلاش من احياء برند مخدوش شهرداري منطقه دو است، تلاش كردم آن ديدگاهي كه منطقه دو را تبعيدگاه برخي از پرسنل شهرداري مي خواندند، تغيير دهم، از اين رو طي شش ماه گذشته تقاضاي مكتوب زيادي و اصرار بر آمدن به اين منطقه را از مناطق ديگر شهري دريافت كرده‌ايم.

تغيير نگرش در پرسنل ديگر اقدامي بود كه انجام دادم، چندين مرتبه از تزريق نيروهاي ناكارآمد كه قصد انتقال آنها به منطقه دو را داشتند، جلوگيري كردم. ارتقاء نيروهاي موجود به رتبه‌هاي بالاتر از ديگر اقدامات انجام شده در منطقه دو شهرداري اصفهان است، ما اين روحيه را به كاركنان تزريق كرديم و به طور حتم تلاش‌هاي آنها را در آينده نزديك جهت ارتقاء منطقه مي‌بينيم.

اعتقاد دارم در حوزه‌هاي شهرسازي و ديگر حوزه‌ها نيروهاي شايسته درون سيستم را كه پشتوانه‌اي هم ندارند، بايد ديده شوند و آنها را ارتقاء دهيم چون حق زحمت كشان اين منطقه بوده است كه در جايگاه هاي بالاتري قرار گيرند.

اقدام ديگر پس از تغيير نگرش، اين بود كه به صورت جدي دنبال «خزانه واحد شهرداري» با توجه به اينكه جزء بخشنامه وزارت كشور است، بودم. اگر خزانه واحد شهرداري وجود داشته باشد و درست عمل شود، تمركز پول در مديريت واحد شهري و هزينه كرد در جاهايي كه اولويت دارد تا حدودي به حقيقت مي‌پيوندند.

خوشبختانه با خزانه واحد شهرداري موافقت شده و اين مهم كليد خورده است، بي شك هيچ راهي جز اينكه پول‌ها در يك جا متمركز و پروژه هاي اولويت دار شهري مثل رينگ چهارم مترو، مركز همايش هاي بين المللي بررسي و در عرض چندماه آنچه در ميدان استقلال احداث شد در پروژه هاي فوق  نيز احداث شود، وجود ندارد.

اگر تفاوت در تغيير نگرش ايجاد شود موفق عمل كرده‌ايم در غير اين‌صورت ما حافظ شرايط موجود خواهيم بود. سعي كرديم ضمن اينكه به ساختارهاي قبلي احترام بگذاريم، آرام آرام شرايط تغيير را رقم بزنيم. منطقه دو شهرداري اصفهان از نظر تحقق بودجه در سال گذشته با رتبه پنجم را در بين مناطق 15 گانه شهرداري اصفهان كسب كرد و توانست 78 درصد بودجه سال گذشته را محقق كند. در واقع با اين شرايط نسبتا ضعيف منطقه در تحقق بودجه خوب عمل كرده ايم. اقدام ديگر ما اين بود كه با توجه به دستور شهردار اصفهان در خصوص پيگيري چك هاي برگشتي زياد منطقه و در مباحث مطالبات ورود كرديم و به صورت جدي پيگير وصول مطالبات منطقه هستيم.

با يك بررسي دقيق متوجه مي‌شويم كه شهر زخمي است، شهر پر از پروژه هاي نيمه كاره است و معتقدم دستور شهردار اصفهان براي توقف تعريف پروژه هاي جديد و اتمام پروژه هاي نيمه تمام درسال قبل بسيار بجا و خوب بوده است. موضوع ديگر اينكه ما در كنار اينكه بايد براي جذب اعتبار تلاش كنيم، بايد مكاني را براي تفريح توأم با آرامش خاطر مردم منطقه فراهم كنيم.

رويكرد ما اين بوده است كه پارك قلمستان را از وضعيت راكد فعلي خارج و به مركزي براي تفريح خانواده ها با امنيت بالا، تبديل كنيم. در آستانه نوروز حدود سه ميليارد ريال براي انجام اقدامات عمراني، زيباسازي و ايجاد گلوله‌هاي نور در پارك قلمستان هزينه كرديم و يك رديف پنج ميليارد ريالي را نيز تنها براي زيباسازي اين پارك در سال 97 نظر گرفتيم، زيرا تاكيد شهردار اين بوده است كه پارك‌هاي محلي مورد توجه بيشتري قرار گيرند. بي شك حضور هر چه بيشتر خانواده ها در بوستان‌هايي نظير پارك پارك قلمستان باعث تمركز بيشتر ورود نيروي انتظامي براي تامين امنيت پارك و به دنبال آن افزايش زمان تفريح مردم مي شود. نگاه من اين است كه سطح كيفي منطقه را ارتقاء دهيم و البته با توجه به وضعيت مالي موجود از اقدامات انجام شده تاكنون راضي بوده ام.

يكي از معضلات منطقه دو فعاليت مشاغل مزاحمي همچون  موزاييك سازاني است كه قرار بود منتقل شوند، براي رفع اين معضل چه برنامه اي داريد؟

زميني به وسعت 18 هكتار بين خيابان امام خميني(ره) و خيابان شهيدان معروف به بين النهرين وجود دارد كه از سال ها پيش به كارگاه هاي موزاييك سازي تبديل شده است. از اين رو توافقاتي براي 18 هكتاري منطقه با كاربري فضاي سبز انجام شده است.

بودجه محروميت زدايي منطقه دو در سال 97 حدود هشت ميليارد تومان در نظر گرفته شد كه با تلاش هايي كه انجام داديم بودجه محروميت منطقه را به 13 ميليارد تومان رسانديم و تاكيد كرديم هر چه بودجه محروميت زدايي به منطقه دو اختصاص يابد را در 18 هكتاري هزينه كنيم. در حال حاضر دو ماه از سال گذشته و هرچند افق روشني از نظر جذب بودجه محروميت زدايي نمي بينم، ولي براي تعيين تكليف 18 هكتاري تلاش خواهيم كرد.

اما شهرداران قبلي اعلام مي كردند ساير ارگان هاي مربوطه براي  انتقال كارگاه هاي موزاييك‌سازي به خارج از شهر همكاري نمي كنند!؟

برخي مسئولان قول شفاهي مبني بر اينكه همكاري كنند را داده اند، اما بايد كاربري زمين تغيير كند، بنابراين آنها تاكيد دارند يك قطعه آزادسازي كنيد تا يك قطعه زمين در بختيار دشت بدهيم.

يكي از ديگر مشكلات منطقه دو شهرداري اصفهان، همجواري با پالايشگاه و پتروشيمي است، برخي از محله ها مثل بختيار دشت درگير آلودگي شده‌اند، چه تدبيري براي اين نقطه انديشيده‌ايد؟

بختيار دشت به گفته ساكنان آن، آلوده تر از ساير نقاط شهر اصفهان نيست و قرار شده در برخي از روزها آلودگي هوا در بختيار دشت را با ديگر نقاط شهر مقايسه كنيم. ساكنان منطقه معتقدند تبليغات منفي عليه بختياردشت انجام شده است و آلودگي هاي آن آن‌چنان كه گفته مي شود زياد نيست، ولي آلودگي پالايشگاه روي منطقه دو و 12 مشهود است.

آيا شهرداري اصفهان همچون شهرداري شاهين شهر عوارض آلايندگي پالايشگاه و پتروشيمي را دريافت مي‌كند؟

اگر آلايندگي وجود دارد بايد عوارض آن به همه جا برسد، همجواران پالايشگاه نظير مردم شاهين شهر و مناطق 12 و2 همه ايراني‌اند. ميزان عوارض آلايندگي كه به اصفهان تعلق مي‌گيرد بسيار كم است، بايد ميزان عوارض آلايندگي را افزايش داده و خرج رفع محروميت مناطق شود. بايد بررسي ها انجام شود و حق مردم منطقه گرفته شود.

در اين سال ها تعداد زيادي از درختان بختيار دشت نيز به دليل مشكلات اين صنايع خشكيد!؟

حدود 22 هكتار مساحت فضاي سبز با 20 هزار اصله درخت در دانشكده آب و برق در جوار بختيار دشت و اطراف آن وجود دارد كه به دليل بي آبي و كم آبي چيزي حدود هفت هزار اصله از آن خشك شده است كه در حال حاضر با همت شهرداري منطقه دو با تانكر درختان آبياري مي‌شود در جاده پتروشيمي ورودي نيروگاه اصفهان مساحت فضاي سبز بالغ بر صد هكتار با 58 هزار اصله درخت موجود بوده كه چهل هزار اصله آن آبياري و 18 هزار اصله ديگر باقي مانده كه به دليل كم آبي در معرض خشك شدن و آسيب است.

با توجه به اينكه براي آبياري اين درختان آب مورد نياز است، پساب شاهين شهر را خريداري، تصفيه و با تانكر براي آبياري درختان به اين مكان‌ها منتقل مي‌كنيم. البته خط انتقال لوله، براي حذف تانكرها در حال اجرا است، اما به 500 ميليون تومان ديگر اعتبار نياز داريم تا لوله پساب را به شهر اصفهان متصل كنيم. خشك شدن درختان دانشكده آب و برق تهديد جدي است و ما وضعيت هشدار در آبياري فضاي سبز را مي بينيم.

شركت هاي گاز فعال در منطقه دو مثل پارس گاز خطرآفرين هستند، برنامه‌اي براي انتقال آنها وجود دارد؟

خيابان بسيج در محدوده شهري اصفهان واقع شده است، لذا جهت انتقال اين شركت‌ها به مكان‌هايي امن كه خطري متوجه ساكنان آن نشود در حال رايزني هستيم.

1397/02/24